اداره جذب و سازماندهی امدادگران
این اداره به عنوان یکی از اداره های زیر مجموعه معاونت امداد و نجات استان، متولی جذب، سازماندهی و نگهداری امدادگران داوطلب علاقه مند به ارائه خدمات امداد و نجات می باشد. همچنین تربیت و افزایش توانمندی های امدادی و ارتقاء مهارت های انفرادی و گروهی امدادگران و نجاتگران را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف اداره جذب و سازماندهی امدادگران هویت بخشی به امدادگران، مشارکت دهی آنان در تصمیم گیری و تصمیم سازی است. اداره جذب و سازماندهی امدادگران در سال های اخیر در راستای وظایف و ماموریت های خود نسبت به تهیه و تدوین طرح ها و دستورالعمل هایی اقدام نموده است که اهم آنها بدین شرح می باشد:
وظایف و ماموریت های محوله بدین اداره عبارتند از :
- برنامه ریزی در خصوص برگزاری آموزش های تخصصی و تکمیلی برای شعب و اختصاص سهمیه جهت حضور امدادگران و نجاتگران خواهر و برادر در سطح شعب و پایگاه های امدادی استان.
- بررسی طرح های پیشنهادی ارسالی از شعب در قالب برنامه های تفریحی و اردوهای دوره ای توان افزایی.
- نظارت بر انتخابات شورای امدادی و فرهنگی و رفاهی امدادگران شعب جمعیت هلال احمر استان تهران و صدور احکام دبیران.
- بررسی پرونده های امدادگران و نجاتگران شعب استان با هدف ساماندهی مطابق با طرح اعطا و ارتقای درجه ی امدادگران.
- برگزاری همایش های مختلف از جمله تقدیر و تجلیل از امدادگران برتر.
- تشکیل شورای امدادی، فرهنگی و رفاهی امدادگران استان و برگزاری جلسات ماهیانه با حضور اعضا و رسیدگی به مشکلات شعب.
- برگزاری اردوهای خارج از استان به منظور جذب و نگهداری تیم های امدادی.
- برنامه ریزی در خصوص برگزاری مسابقات امدادی در سطوح شهرستانی و استانی و اعزام منتخبین به المپیاد کشوری.
- برگزاری دوره های آموزشی غیر مصوب در قالب برنامه های توان افزایی.
- پوشش بیمه ای حوادث امدادگران شعب و پایگاه های امدادی سطح استان و اخذ خسارات احتمالی و پرداخت به امدادگران و نجاتگران در کنار پیگیری درمان حادثه دیدگان احتمالی.
- تشکیل و سازماندهی تیم های امدادی توانا متشکل از خواهران امدادگر و برگزاری دوره های آموزشی ویژه در این راستا.
- تخصیص اقلام و تجهیزات انفرادی به تیم های امدادی و تخصصی شعب و پایگاه های سطح استان.